صفات شیعه

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که متّصف به حق (اشاره به مکتب اهل بیت علیهم السلام) مى‏باشد، با سه صفت شناخته مى‏شود: به اطرافیانش نگاه مى‏شود که چگونه افرادى هستند، و نماز را چگونه و در چه وقت مى‏خواند و اگر صاحب مال است اموالش را چگونه مصرف مى‏کند.( بحار الأنوار، ج 64، ص 302)
شرح حدیث
در این حدیث امام علیه السلام سه ویژگى از ویژگى‏هاى شیعیان واقعى را بیان مى‏کند:
1- باید اطرافیان او انسان‏هاى صالحى باشند. در زمان حضرت على علیه السلام صحابى مقدّس و علاقه‏مند به اسلام، در اطراف على علیه السلام و منافق‏ها و تفاله‏هاى زمان جاهلیّت، اطراف معاویه بودند.
این ویژگى در جوانان بسیار مهم است، وقتى با افراد پاکدامن رفیقند، همه چیزشان اصلاح مى‏شود، «الإِنْسَانُ عَلَى دِیْنِ خَلِیلِهِ وَ رَفِیقِهِ؛ انسان با دوست خود هم کیش و هم آیین است» این همان حالتى است که در روانشناسى به آن «محاکات» مى‏گویند که به معناى جذب خصوصیّات از همنشینان است که در موارد بسیارى غیر ارادى است و به خصوص این حالت در جوانان قوى‏تر است.
در آیات و روایات سخن در این زمینه بسیار است. قرآن مجید مى‏فرماید: «وَ قَیَّضْنَا لَهُمْ قُرَنَاءَ فَزَیَّنُوا لَهُمْ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ؛ ما براى آنها، هم نشینانى (زشت سیرت) قرار دادیم که زشتیها را از پیش رو و پشت سر آنها در نظرشان جلوه دادند» «سوره فصّلت، آیه 25»
دوستان ناباب براى گمراه کردن انسان هیچ‏گاه نمى‏گویند که این کار بد است و مرتکب شو، بلکه مى‏گویند اشکالى نداشته و کار بدى نیست و یا راهى به سوى خداست، این همان کار شیطان است که براى گمراه کردن انسان، زشت را زیبا و زیبا را زشت جلوه مى‏دهد.
بعضى از جوانها مى‏گویند: در شرایط فعلى که مجرّد هستیم و وسایل ازدواج هم سخت است و از سوى دیگر بیکارى زیاد و توقّعات همسران هم زیاد است، چه کنیم؟
تنها نسخه شفا بخش رعایت سه اصل زیر است:
الف) از دوستان ناباب بپرهیزید.
ب) در مجالس بى‏بند و بارى و تحریک‏آمیز شرکت نکنید.
متأسّفانه بعضى از مجالس عروسى، به مجالس مملّو از گناه تبدیل شده است، که مجلس پیوند دو نفر است ولى بناى طلاق چند خانواده گذاشته مى‏شود. حضور در چنین مجالس، حرام و نماز خواندن در آن جا هم باطل است.
ج) فیلم‏هاى مستهجن و برنامه‏هاى فاسد و سایت‏هاى مخرّب را نگاه نکنید.
اگر از اینها پرهیز کنید و خود را به خدا سپرده و بر خدا توکّل کنید، خدا شما را حفظ کرده و وسیله ازدواج سالم را براى شما فراهم مى‏کند.
وقتى انواع وسایل گناه فراهم شده، نمى‏توان انتظار سلامت داشت؛ مثل این‏که انسان در محیط پر از میکروب وارد شود و بخواهد بیمار نشود، این ممکن نیست.
قرآن در آیه دیگرى مى‏فرماید: «قالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ إنِّى کَانَ لِى قَرِینٌ* یَقُولُ أءِنَّکَ لَمِنَ المُصَدِّقِینَ* أَءِذَا مِتْنَا وَ کُنَّا تُرَاباً وَ عِظَاماً أَءِنَّا لَمَدِینُونَ* قَالَ هَلْ أَنْتُمْ مُطَّلِعُونَ* فَاطَّلَعَ‏
فَرَءَاهُ فِى سَوَاءِ الْجَحِیمِ* قَالَ تَاللَّهِ إِنْ کِدْتَ لَتُرْدِینَ* وَلَوْلَا نِعْمَةُ رَبِّى لَکُنْتُ مِنَ الَمُحْضَرِینَ؛
یکى از آنها مى‏گوید من همنشینى داشتم* که پیوسته مى‏گفت: آیا (براستى) تو این سخن را باور کرده‏اى* که وقتى ما مُردیم و به خاک و استخوان مبدّل شدیم (بار دیگر) زنده مى‏شویم و جزا داده خواهیم شد؟! (پس) مى‏گوید: آیا شما مى‏توانید از او خبرى بگیرید؟* این جاست که نگاهى مى‏کند، ناگهان او را در میان دوزخ مى‏بیند* مى‏گوید: به خدا سوگند نزدیک بود مرا (نیز) به هلاکت بکشانى* و اگر نعمت پروردگارم نبود من نیز از احضارشدگان (در دوزخ) بودم.» «سوره صافّات، آیات 51- 57»
این آیات نشان مى‏دهد دوست بد ممکن است یک انسان خوب را جهنّمى کند و دوست خوب ممکن است یک انسان بد را بهشتى کند.
2- باید دید نماز را چگونه و چه موقع مى‏خواند. حضرت على علیه السلام به مالک اشتر فرمود: «بهترین وقت را براى نماز قرار بده»، زیرا به وسیله نماز قوّت و قدرت براى انجام کارها پیدا مى‏کنیم.
3- باید دید اموالش را چگونه مصرف مى‏کند، لازم نیست که زندگى تنگ و سخت باشد، بلکه اعتدال لازم است. در روز قیامت در مورد اموال از دو چیز سؤال مى‏کنند: از کجا آورده‏اید و در کجا مصرف کرده‏اید. قانون از کجا آورده‏اید مخصوص زمان ما نیست و از زمان پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله روى این مسأله سفارش شده است.

راهپیمایی جمعی ازدانشجویان مشهدی در اعتراض به هتک حرمت قرآن

جمعی از دانشجویان، طلاب و مردم مشهد شب گذشته در محکومیت هتک حرمت قرآن توسط کشیش مسیحی در آمریکا، راهپیمایی اعتراض آمیز بر پا کردند.به گزارش خراسان، چند صدنفر از اقشار مختلف مردم مشهد شب گذشته از چهار راه شهدا تا حرم رضوی راهپیمایی کردند و با سردادن شعارهایی هم چون «ای کشیش صهیونیست، مرگت باد، مرگت باد»، «مهدی سرت سلامت، زین همه هتک حرمت»، «ا... اکبر» «لااله الاا...»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر صهیونیست»، «آتش زدن به قرآن، اهانت به دین است- اعلان جنگ جدی با کل مسلمین است» و «اهانت به قرآن، عزای مسلمین است، امام رضای غریب، صاحب عزای دین است» اقدام کشیش آمریکایی در هتک حرمت قرآن را به شدت محکوم کردند.راهپیمایان در حالی که بعضی قرآن در دست داشتند، هم چنین با سردادن شعارهای «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، مهدی صاحب زمان، صاحب عزاست امروز» ، «اسلام اگر بیند خطر، جان را نثارش می کنم»، «ای لشکر صاحب الزمان، آماده باش، آماده باش» ،«وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد»، «مسلمان بیدار است، از آمریکا بیزار است»، «سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن» و «یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا» خواستار خروش مسلمانان در سراسر جهان در مقابل این حرکت صهیونیست مسیحی شدند. یکی از نمایندگان مردم مشهد در مجلس در پایان این راهپیمایی در سخنانی هتاکی به قرآن را نشان دهنده قدرت گرفتن منطق و تفکر اسلامی در جهان دانست و افزود: امروز صهیونیزم مسیحی دست به دست صهیونیزم یهودی، فرآیند تخطئه اسلام و قرآن را دنبال می کند. امیر حسین قاضی زاده با بیان این که آن ها می خواهند چهره ای خشن از اسلام به دنیا نشان دهند، ادامه داد: آن ها نمی توانند با منطق با اسلام روبه رو شوند و می خواهند با تعصب ظاهری کور با اسلام مقابله کنند.وی تصریح کرد: امروز شاهد جنگ صلیبی نرم هستیم.یکی دیگر از نمایندگان مردم مشهد در مجلس هم با اشاره به پیشگام بودن مردم مشهد در تمام عرصه ها، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جامعه شناسان با مطالعه دریافتند که نقش رهبری و ولایت فقیه، نقش ایمان و اعتقادات مردم به اسلام و قرآن و نیز حضور، مشارکت و هوشیاری مردم در عرصه های سیاسی، پایه های اصلی و ارکان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود. جواد آرین منش با اشاره به هتک حرمت به قرآن، افزود: ترویج قرآن و اسلام مرگ صهیونیست را به دنبال دارد. در پایان دانشگاهیان مشهد با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن عمل شنیع هتک حرمت قرآن، مجازات فوری سرسپردگان صهیونیسم را خواستار شدند.پرچم آمریکا نیز در این راهپیمایی به آتش کشیده شد.این نخستین راهپیمایی در سطح کشور در اعتراض و محکومیت هتک حرمت قرآن مجید توسط کشیش آمریکایی است.