صفات شیعه

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که متّصف به حق (اشاره به مکتب اهل بیت علیهم السلام) مى‏باشد، با سه صفت شناخته مى‏شود: به اطرافیانش نگاه مى‏شود که چگونه افرادى هستند، و نماز را چگونه و در چه وقت مى‏خواند و اگر صاحب مال است اموالش را چگونه مصرف مى‏کند.( بحار الأنوار، ج 64، ص 302)
شرح حدیث
در این حدیث امام علیه السلام سه ویژگى از ویژگى‏هاى شیعیان واقعى را بیان مى‏کند:
1- باید اطرافیان او انسان‏هاى صالحى باشند. در زمان حضرت على علیه السلام صحابى مقدّس و علاقه‏مند به اسلام، در اطراف على علیه السلام و منافق‏ها و تفاله‏هاى زمان جاهلیّت، اطراف معاویه بودند.
این ویژگى در جوانان بسیار مهم است، وقتى با افراد پاکدامن رفیقند، همه چیزشان اصلاح مى‏شود، «الإِنْسَانُ عَلَى دِیْنِ خَلِیلِهِ وَ رَفِیقِهِ؛ انسان با دوست خود هم کیش و هم آیین است» این همان حالتى است که در روانشناسى به آن «محاکات» مى‏گویند که به معناى جذب خصوصیّات از همنشینان است که در موارد بسیارى غیر ارادى است و به خصوص این حالت در جوانان قوى‏تر است.
در آیات و روایات سخن در این زمینه بسیار است. قرآن مجید مى‏فرماید: «وَ قَیَّضْنَا لَهُمْ قُرَنَاءَ فَزَیَّنُوا لَهُمْ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ؛ ما براى آنها، هم نشینانى (زشت سیرت) قرار دادیم که زشتیها را از پیش رو و پشت سر آنها در نظرشان جلوه دادند» «سوره فصّلت، آیه 25»
دوستان ناباب براى گمراه کردن انسان هیچ‏گاه نمى‏گویند که این کار بد است و مرتکب شو، بلکه مى‏گویند اشکالى نداشته و کار بدى نیست و یا راهى به سوى خداست، این همان کار شیطان است که براى گمراه کردن انسان، زشت را زیبا و زیبا را زشت جلوه مى‏دهد.
بعضى از جوانها مى‏گویند: در شرایط فعلى که مجرّد هستیم و وسایل ازدواج هم سخت است و از سوى دیگر بیکارى زیاد و توقّعات همسران هم زیاد است، چه کنیم؟
تنها نسخه شفا بخش رعایت سه اصل زیر است:
الف) از دوستان ناباب بپرهیزید.
ب) در مجالس بى‏بند و بارى و تحریک‏آمیز شرکت نکنید.
متأسّفانه بعضى از مجالس عروسى، به مجالس مملّو از گناه تبدیل شده است، که مجلس پیوند دو نفر است ولى بناى طلاق چند خانواده گذاشته مى‏شود. حضور در چنین مجالس، حرام و نماز خواندن در آن جا هم باطل است.
ج) فیلم‏هاى مستهجن و برنامه‏هاى فاسد و سایت‏هاى مخرّب را نگاه نکنید.
اگر از اینها پرهیز کنید و خود را به خدا سپرده و بر خدا توکّل کنید، خدا شما را حفظ کرده و وسیله ازدواج سالم را براى شما فراهم مى‏کند.
وقتى انواع وسایل گناه فراهم شده، نمى‏توان انتظار سلامت داشت؛ مثل این‏که انسان در محیط پر از میکروب وارد شود و بخواهد بیمار نشود، این ممکن نیست.
قرآن در آیه دیگرى مى‏فرماید: «قالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ إنِّى کَانَ لِى قَرِینٌ* یَقُولُ أءِنَّکَ لَمِنَ المُصَدِّقِینَ* أَءِذَا مِتْنَا وَ کُنَّا تُرَاباً وَ عِظَاماً أَءِنَّا لَمَدِینُونَ* قَالَ هَلْ أَنْتُمْ مُطَّلِعُونَ* فَاطَّلَعَ‏
فَرَءَاهُ فِى سَوَاءِ الْجَحِیمِ* قَالَ تَاللَّهِ إِنْ کِدْتَ لَتُرْدِینَ* وَلَوْلَا نِعْمَةُ رَبِّى لَکُنْتُ مِنَ الَمُحْضَرِینَ؛
یکى از آنها مى‏گوید من همنشینى داشتم* که پیوسته مى‏گفت: آیا (براستى) تو این سخن را باور کرده‏اى* که وقتى ما مُردیم و به خاک و استخوان مبدّل شدیم (بار دیگر) زنده مى‏شویم و جزا داده خواهیم شد؟! (پس) مى‏گوید: آیا شما مى‏توانید از او خبرى بگیرید؟* این جاست که نگاهى مى‏کند، ناگهان او را در میان دوزخ مى‏بیند* مى‏گوید: به خدا سوگند نزدیک بود مرا (نیز) به هلاکت بکشانى* و اگر نعمت پروردگارم نبود من نیز از احضارشدگان (در دوزخ) بودم.» «سوره صافّات، آیات 51- 57»
این آیات نشان مى‏دهد دوست بد ممکن است یک انسان خوب را جهنّمى کند و دوست خوب ممکن است یک انسان بد را بهشتى کند.
2- باید دید نماز را چگونه و چه موقع مى‏خواند. حضرت على علیه السلام به مالک اشتر فرمود: «بهترین وقت را براى نماز قرار بده»، زیرا به وسیله نماز قوّت و قدرت براى انجام کارها پیدا مى‏کنیم.
3- باید دید اموالش را چگونه مصرف مى‏کند، لازم نیست که زندگى تنگ و سخت باشد، بلکه اعتدال لازم است. در روز قیامت در مورد اموال از دو چیز سؤال مى‏کنند: از کجا آورده‏اید و در کجا مصرف کرده‏اید. قانون از کجا آورده‏اید مخصوص زمان ما نیست و از زمان پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله روى این مسأله سفارش شده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
admin سه‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:18 ب.ظ http://www.bahalmusic.blogtaz.com/

سلام.....وبلاگ خوب و مفیدی داری...دوست داشتی یه سر بهم بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد